Vanliga frågor och svar: Hamnstoppen
Här har vi samlat de vanligaste frågorna angående hamnstopp
Nej! Självklart går det bra att vara kvar på fartyget när den anländer till en ny destination. Uppskattar Ni lite lugn och ro är detta det perfekta tillfället att ta vara på. Det är ett ypperligt tillfälle att ta vara på ett mer luftigare pooldäck och poolområde!
- Som vanligt gäller det att vara aktsam och försiktig när det kommer till att ta med sig värdesaker, samt att se till så att man har en ordentlig ryggsäck eller väska med blixtlås. Där det finns turister brukar det även finnas ficktjuvar, tyvärr.
- Ta alltid med dig ditt seapass (nyckel till att få komma ombord igen) och någon form av ID-handling.
Med en tender innebär det att fartyget inte har någon pir att lägga till vid. Då parkerar fartyget sig lite längre ut från hamnen och gästerna får åka en mindre båt in till hamnen.
När fartyget är "docked" betyder det att den ligger parkerad vid en pir. Det är allra vanligast att fartyget lägger till vid en pir.
Under stoppen kan du göra precis vad som så länge du hinner tillbaka till fartyget. Vi rekommenderar alla att innan kryssningen läsa på lite om de olika stoppen för att kunna ha lite koll på vad det är man vill göra.
Att köpa en utflykt är helt frivilligt och det går nästan alltid utmärkt att besöka destinationen utan att ha köpt något utflykt.
Fartyget har en tid som de kallar ”all on board” som oftast är 30 minuter innan utsatt tid för stoppet. Det är inga problem att komma till båten precis innan denna tidpunkt men kommer man försent riskerar man att missa båten. Många vill vara i god tid och anländer till kryssningen mellan en och två timmar innan avgång. Detta gör att det ibland kan bildas köer under denna tid. För den som anländer nära utsatt ”all on board”-tid behöver sällan tänka på köer och kan gå ombord snabbt och enkelt.
Oftast kan man vara 5-10 minuter sen från utsatt ”all on board”-tid men det är inte garanterat. Kommer man efter utsatt tid riskerar man att inte få åka vidare på sin kryssning. Det är i dessa fall upp till resenären att själv boka och betala för transfer till nästa hamn.